Hjelp barnet ditt til å sovne selv

Ut på grusstien med barnevognen. Slyngevugge, pilatesball og hvit støy.
Er det skruen uten ende?

Mange foreldre opplever at svært små barn sover best i bevegelse eller støy. Det gir god mening når du tenker på hvor babyen kommer fra. Det er mer drone på lyd og bevegelse i livmoren enn man skulle tro. Derfor vet ikke babyen din intuitivt hva det vil si å sovne i ro. Det må læres og jordmor og søvnrådgiver Karen Kildahl vet noe om det. 

Som søvnrådgiver ved Babyinstituttet har Karen veiledet tusenvis av familier som sliter med søvnen på en eller annen måte. Hun underviser også på kurset Sov i babysteps, som tar for seg alle slags søvnproblemer i småbarnsfamilien, inkludert bevegelsen. 

Fra søvn i bevegelse til søvn i hvile

Det er selvfølgelig viktig å si at trening ikke er en dårlig vane i seg selv – heller ikke når det kommer til søvn. Slik startet vi alle i livmoren – med søvn i bevegelse. Helt naturlig.

Men etter fødsel opplever mange familier at søvn på farten blir upraktisk. 

Til å begynne med kan de lange turene med vognen være hyggelige nok, men hvis babyen bare får sove når du er aktivt med, blir det både slitsomt og uutholdelig i lengden.

I følge søvnrådgiver Karen Kildahl kan du hjelpe barnet ditt med å ta reisen fra å våkne til å sove på mange måter, og det trenger ikke å involvere bevegelse:

«Det krever tålmodighet, men det er ikke rakettvitenskap. Vi kjenner det fra alt annet vi må lære som barn. Vi starter heller ikke med Harry Potter når det kommer til å lære å lese. Vi starter med lyder, bokstaver og nissebøker - og så oppgraderer vi sakte derfra."

I min samtale med Karen aner jeg det sakte er et viktig passord. Og da er det ikke bare å roe seg ned – uten å bli vugget i søvn. Det handler også mye om å hjelpe babyen videre i søvne.

Sovne og holde på å sove

Du vet det sikkert fra deg selv. Du bare skanner rommet før du legger deg. Spesielt hvis du sover på et nytt sted. Kanskje du gjør det ubevisst, men hjernen din registrerer hva som skjer rundt deg før du sovner. Det er en slags føre-var-tiltak. Hjernen sørger for at du trygt kan senke paraden og gi slipp på bevisstheten. 

Når vi er trygge, sover vi best. Minst så lenge en søvnsyklus vanligvis varer (halvannen time for voksne). Hver gang du runder av en søvnsyklus, våkner bevisstheten litt. Men hvis alt er i orden, bare fortsett å sove.

Karen forteller at det samme skjer med de fleste barnerom:

«Barnet tar bare et mentalt skjermbilde av situasjonen før søvnen tar over. Så når bevisstheten banker på etter en halvtime (barn har en noe kortere søvnsyklus enn voksne), skal alt helst være som i det mentale skjermbildet. Hvis noe er annerledes (f.eks. hvis bevegelsen har stoppet opp), er det god grunn til å våkne helt. For det er kanskje ikke trygt å sove lenger?

Derfor er det attraktivt å se på hvordan vi lærer barna våre å sovne – uten bevegelse. Når det samtidig hjelper barnet til å holde på søvnen over lengre tid, viser det seg at både barn og voksne har godt av det.

Men hvordan gjør du det? Hvordan lærer du babyen din å sovne selv – uten bevegelse?

Hvordan hjelpe barnet ditt til å sovne selv

Karen forklarer at spesielt bevegelig søvn inneholder fire elementer, som på hver sin måte er avhengighetsskapende og derfor er med på å bekrefte barnet i at bevegelse må til for å sovne (og opprettholde søvnen).

Ønsker du å hjelpe barnet ditt fra bevegelse til ro, kan du med fordel sakte skru ned de vanedannende elementene:

"De fire vanedannende elementene i bevegelse er hastighet, retning, kraft og rytme.

Hvor fort går du av med barnevognen? Hvor fort hopper du på pilatesballen? Prøv å senke tempoet sakte.

Når vi snakker om retning er «opp og ned» betydelig vanskeligere for nervesystemet å avlære enn «fra side til side». Det er rett og slett mer avhengighetsskapende å sprette. Og ikke et vondt ord om det. Det er en grunn til at slyngevuggen, som hopper opp og ned, er så populær i mange hjem. Det kan være en livredder for familier som sliter med søvnen. Men prøv likevel å gjøre en sakte utfasing av «opp og ned»-bevegelsen og erstatt den med «fra side til side».

Hvor kraftige er bevegelsene du bruker? Det er stor forskjell på om vognen ruller på nylagt asfalt eller gammel brostein. Prøv å trappe ned med noe i mellom, f.eks en grusvei.

Endelig har vi rytmen. En rytmisk rytme er beroligende og avhengighetsskapende for hjernen. Dette er grunnen til at jazz kan være stressende å høre på. Beklager til alle jazzfans, men selv om det er rikelig med rytme i jazz er den sjelden spesielt stødig og derfor er den et godt eksempel. Prøv å bryte rytmen i satsen litt opp uten å bli helt jazzgal. For eksempel, start med å pause rytmen ved hvert fjerde slag og ekspander sakte derfra."

Igjen ordet der: sakte. Å lære en baby å sovne i ro er en prosess som ikke kan tas på én gang. Det ville tilsvare å si til en voksen at han plutselig skulle sove stående. Boms. Det kommer ikke til å lykkes. Med mindre man er livredder kanskje. 

Men med små skritt – eller småsteg – er selv de største endringene mulig.